onsdag 10 oktober 2007

Funderingar kring barnrum

Nu är det inte långt kvar tills man kan börja måla och tapetsera i de nya rummena.
Har inte riktigt bestämt hur vi ska ha det i killarnas rum.

I Alexanders rum har vi funderingar på att ha sjörövar tema, men sambon tror att Alexander snart kommer att tröttna på det. Alexander har bara ett krav och det är att det ska var ett blått rum.



Anledningen till att vi bygger ut är att Alexander har inget rum, jo han har ett rum eller rättare sagt ett kryp in. Vi ville att han skulle ha något eget så vi gjorde ordning detta till honom. Han är nästan aldrig där inne utan är i storebrors rum, och det uppskattas inte längre.





Sängen har min snälla morbror gjort men Alexander sover inte här utan inne hos storebror så den har tyvärr inte blivit använd så mycket.




Oscars rum har jag inte en aning om hur det ska bli.
Det finns så många bloggar med fina barnrum men de flesta är för mindre barn.
Så snälla om ni kan ge mig lite idéer till rum åt barn mellan 6 och 8 år skulle jag vara jätte tacksam.
Kram Pernilla



20 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej! Tack för ditt besök hos mig! Självklart får du länka, det är bara kul :)
Nu skall jag kolla runt i din blogg, ha det så bra!
Kram

Ljuva ro sa...

Vilken vacker säng! Kolla in Sandbergs barntapeter, finns fina för både små och stora barn. Såg en idag som jag funderar på till lillens rum, en svart-vit med djurkonturer, eller en med guldkronor! Va roligt att ni snart får börja inreda!

MiaMaria sa...

Hejsan!
Visst kan det vara svårt att inreda barnrum.
Du kanske skulle köra på lite marint tema blått,vitt,ränder och stjärnor...
Eller varför inte vitt och svart och döskallar.....

Vilken fin säng...
Kan tro att han inte vill vara där.Kanske när han blir äldre och behöver mindre plats. Det ser ju mysigt ut i allafall.
Så trångt är det i vårt datarum, men det är ok man sitter ju bara.

Må gott!
Miamaria

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken fin säng!!! En sån skulle jag vilja ha som dubbelsäng! Mysigt med att inreda barnrum! Jag har en sjuåring men inget speciellt tema i hans rum. Han har 3 beige väggar och en fondvägg i blått/beige och vitt randigt. Har blandat gamla möbler med modernare prylar.....Jag föredrar den marina New England stilen med stjärnor osv. framför dödskallar......Det viktigaste är en bra plats för att rita /skriva, sittplats och amssor av förvaring - för i denna ålder leker de ju ganska mycket än! Lycka till! Kram!

Anonym sa...

Ett sånt fint rum! Sängen är ju helt underbar, va kul att ha fått en sån byggd åt sig! Gulligt med krysset i fönstret oxå! Det såg jättefint ut på sjörövarbilden oxå! Kram :)

Anonym sa...

Jag har en kille som är 7, och eftersom vi går i hus bytar/bygga planer så har i pratat en del om egna rum, min kille ville ha sjörövar tema, med en lian fast i taket..;)

Jag gillar den marina stilen i färgerna lite new england, man kan ju ha döskallar med i begränsat mängd, det är ju faktiskt barnet som ska trivas där inte jag ;)

Han ville oxå ha en säng som var lite högre än vanligt men inte en loft säng, han insåg att då kunde jag inte krypa ner bredvid och läsa saga om han tog en loftsäng..

Underbar säng!

Mvh Linda
www.muhrenssida.com

WhiteVintageDreams sa...

Jätterolig bild på piratrummet :). Är det en bok? Jag ska oxå fixa i ordning ett barnrum nu...det e såå kul :)!
Kram

Livet i träsket sa...

Jättefint du har det och så kul med barnrum, men det är svårt, kolla på www.myfirstroom.se där finns en del tips...men du verkar ha så bra egna idéer. Min Felix har ett älghorn i sitt rum, den lille jägaren, inte vad jag hade valt men..

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag har dessvärre inga förslag att komma med när det gäller barnrum.
Det var ett tag sen....
Sängen är ju jättefin!
Kram
Marie

Stina sa...

Det där kommer du fixa så bra. Sängen är ju helt underbart fin. Kramis

Ardisia sa...

Vad bra att du skrev det här inlägget! Jag är ute efter precis samma sak! Det finns alltså hur mycket fina ideér som helst till tjejrummena men killarna, VAD VILL DE HA :P ?

Återkommer.. Kramis

Sallys hus sa...

Å va kul att inreda nya barnrum.
Jag skulle satsa på en ganska neutral bas. om han sen vill ha sjörövartema tycker jag han ska få det. Mycket förvaring har mina barn alltid haft. Jag har alltid varit mycket för att gömma undan i skåp o lådor.
Kika in i bloggen In my Carport.
Hon har sytt en jättefin vimpel slinga....eller vad man nu ska kalla den. Jätte jätte fin är den i alla fall. Vill ha en sån också men vart katten passar den in här??

Du kan också su säckar i kraftigt tyg med öljetter och rep som man drar åt. Perfekt att hänga på krokar på väggen, med saker i.

Sätt till lite enkla billiga sjörövar detaljer...
Om du sen hittar en kista är ju rummet fullbordat!

Å va kul!
Kram Katarina

NICOLINAS BONING sa...

Ett marint tema är aldrig fel---då kan man även ha lite piratattiraljer som går att plocka bort när han tröttnat.
Jättesnygg säng,vilken snäll morbror:-)
Lycka till och kram/Birgitta

Nilla sa...

Vilken underbar säng!

Jag hade nog kört på lite New England stil om det är okej för killen, döskallar har jag personligen lite svårt med =)

Trevlig helg!
Kram Nilla

Nygammalt sa...

Ja det är inte lätt att välja när det finns så mycket. Marint är ju kanonfint och kan ju varieras i det oändliga med stjärnor, ränder eller rutor. Om du är rädd för att han ska tröttna på pirater fort så kan du ju alltid ha några enstaka saker med det motivet, tex matta, kudde eller tavla.
Trevlig helg!
Kram.

Nygammalt sa...

Tack snälla för dina fina ord! =)
Kram.

sabina sa...

Jag säger desamma som några andra, satsa på en neutral bas och förändra med detaljer! Då blir det inte så dyrt när de vill ändra om...

Anonym sa...

Hej! Vilken fin blogg jag hamnat i! Inte lätt det här med barnrum. Håller själv på att fixa till rummen till våra busungar. KUL, det finns ju så mycket fint, och fort blir det alltför rörigt.
Blått är ju ett säkert kort! Lycka till! kram/ruffa

ps. finns några bilder från barnens rum i bloggen

Anonym sa...

Jag har precis fixat klart min snart 10 åriga sons rum. Det blevs svart, vit och limeliknande grönt... kolla gärna =)

http://www.styleroom.se/album/3182

Lee

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar